Dag 3

11 september 2018 - Montelibretti, Italië

2 september. Ferentillo naar Bosco.

Alweer zo een zware tocht vol pittige klimmen en steile afdalingen. Zo een pad waarop je je bewust moet zijn van elke stap die je zet. Dit is een hoger wandel-level dan we gewend zijn en zonder problemen aan kunnen. Het Franciscuspad wordt wel genoemd voor "ervaren wandelaars". En dan denk je na een Via Francigena en vele andere wandelingen daar wel bij te horen. Dat komt niet helemaal uit dus ! Maar niet getreurd, er blijven gelukkig genoeg mooie en leuke dingen over om door te willen gaan. Zoals een jongen die samen met moeder zn ezel komt halen, erop springt en weg rijdt. Dat zien wij niet elke dag. En al die prachtige vlinders, te veel soorten om te kunnen determineren. En natuurlijk veel bloeiende planten, oa overal langs het pad hele bossen cyclamen.

Na een lange afdaling langs een asfaltweg komen we dan in hotel Bosco, een heel groot familie-vakantiehotel genoemd naar Don Bosco. Hij was een priester die in de vorige eeuw veel heeft gedaan voor kinderen in een kansarme omgeving : veel jeugdgroepen en activiteoten heeft gestimuleerd en onderwijs. Zo een jeugdgroep was nu ook aanwezig, best leuk maar een beetje jammer dat je elkaar bij het eten niet kon versraan.

Hier ook de eerste pelgrims ontmoet, een Duits paar die drie weken geleden in Flonence begonnen zijn aan de hele Franciscusroute. Nog 2 weken naar Rome, we zullen elkaar waarschijnlijk nog vaak tegen komen.