Dag 12 Poggio Mirteto naar Farfa of Montelibretti

16 september 2018 - Rome, Italië

We gaan vandaag nog kiezen waar we naartoe gaan. De korte etappe gaat naar het klooster dorpje Farfa (10km) waar je alleen in het klooster kunt overnachten. Een andere optie is om een halve etappe door te lopen en daar met de bus naar Fara te gaan en de laatste mogelijkheid is gewoon 2etappes lopen totaan Monte Libretti. Moeilijk vast te stellen van te voren, we wachten gewoon af hoe het onderweg gaat.

Het schilderachtige Farfa was zo bereikt. Heel mooi maar niet om s morgens al in een klooster te trekken. Dus we gaan door, het beloven prachtige uitzichten te worden. Eerst weer eens omhoog natuurlijk, wat doorbijten dus. Zodra we boven zijn kruist eerst een prachtige geit ons pad, we dachten even dat het een gems was maar dat zou wel raar zijn in dit gebied. Direct daarna werden we belaagd door 2 grote honden die vonden dat de berg van hun was. Dreigen mer stokken en schreeuwen werkte niet, gooien met een steentje deed wonderen: bij het bukken voor een steen droop er één meteen af, de ander piepte even toen hij werd geraakt en wij konden veilig verder. Er kwamen inderdaad prachtige vergezichten, bij helder weer zou je zelfs de Tiber al kunnen zien. Het was niet helder genoeg, maar toch mooi. Zo kwamen we bij bar Belvedere alwaar de bus naar station Fara zou vertrekken. Maar na wat rust bij de bar voelden we ons weer best fit en het besluit viel om dan toch maar door te lopen naar Montelibretti. 2 Etappes in een, een kilometer of 8 kon er nog wel bij. De afdaling verder het dal in verliep goed, nog genietend van het uitzicht. Tot er temidden van de olijfgaarden weer een erg ingewikkelde routebeschrijving kwam die vraagt om.problemen. en we raakten dus inderdaad de weg kwijt, dat betekent ver omlopen dus. Kwam niet zo goed uit bij de lange wandeling die we al aan het maken waren. In Montelibrrtti hebben we eerst een klein hostorisch deel bezocht Maar voor overnachten moet je in een ander deel zijn. Op weg daar naartoe kwamen we weer de Hongaren tegen, verrast dat we nu weer net zo ver waren als zij en veel respect voor de tocht die wij vandaag gemaakt hebben.

Ons B&B lag tegenover een fantastische patisserie annex bar, waar we in afwachting van de komst van de gastvrouw een biertje namen. Het was (per ongeluk) wel een biertje van 9%, dat voel je dus wel even als je dat in korte tijd na zo een dag moet opdrinken.