Dag 15 Monte Sacro naar San Giovanni in Lateranen

17 september 2018 - Rome, Italië

De laatste wandeldag, een beetje raar maar goed gevoel. Het gaat nu ook helemaal door de stad langs een drukke weg, veel verkeer en allerlei drukte om ons heen. Het deed direct denken aan de laatste etappe van de Via Francigena, waar we 2 jaar geleden over de Via Triomfale naar de Sint Pieter liepen. Dat was ook een poosje afzien, vandaag is dat hetzelfde. Maar ach, het laatste stukje.

Tegen 12 uur keamen we bij San Giovanni in Lateranen, een belangrijke roomse kerk (St Jan) met een groot Franciscusbeeld op het plein er voor. Om de ingang van de kerk te vinden hebben we overigens nog een flink eind omgelopen. De grote trappen ervoor waren met hekken afgesloten en wij begonnen precies aan de verkeerde kant een rondje te lopen. Bij de veiligheidsscan voor de ingang voorzagen we al problemen met het mes in de rugzak. De scan sloeg er inderdaad meteen op aan maar toen ik de bewakingsagent had uitgelegd dat we pelgrims zijn was het meteen goed, het mes even bij hem afgeven en straks weer ophalen. Wat een opluchting.

Het is een prachtige kerk, in de apsis een mozaïek waarop Franciscus is afgebeeld tussen Maria en Petrus. Franciscus is in zijn tijd met een aantal broeders van Assisie naar deze kerk gelopen waar hij van de paus de goedkeuring kreeg voor zijn orde. Daarom is de Lateranen het einddoel van het Franciscuspad. Wij hebben nog foto s gemaakt bij het Franciscusbeeld als afsluiting van de reis en zijn vertrokken naar het hotel voor nog een aantal dagen Rome.

1. Julia:
    17 september 2018
    Brava!!! 😘
  2. Terese dieden:
    17 september 2018
    Dag Rita en Marius, prachtige wandelingen heb ik gelezen, met af en toe een tegenvaller. Fijn dat jullie (weer) in Rome zijn. Geniet van de mooie stad. Lieve groet.
  3. Ina jurgens:
    18 september 2018
    Leuk weer jullie ervaringen gelezen te hebben met de bijbehorende ups en downs
  4. Wilma:
    18 september 2018
    proficiat Hartstikke mooi, en wat goed dat alles het nog zo goed doet bij jullie. Daar kunnen jullie nog vele wandelingen van genieten.groetjes Wilma
  5. Son:
    18 september 2018
    Doorzetters! En nu veel plezier in Rome.
    Dank voor de mooie verhalen.
  6. Simone van der Meij:
    25 september 2018
    Jullie zijn inm al thuis, ik lees nu al die verhalen. Schitterend en heb respect voor jullie!! En genoten van de verhalen. Prachtige wandeltochten in een even prachtige omgeving.
    Groetjes van Simone
  7. Marianne en Toon:
    27 september 2018
    Vandaag jullie laatste dag gelezen. Ik blijk langzamer te lezen dan dat jullie lopen. Geweldig dat jullie dit doen. Genieten maar ook afzien! Dank je wel dat we jullie avontuur ook een beetje mee mochten beleven. Groetjes.