3 mei tot 8 mei

8 mei 2016 - Langres, Frankrijk

3 mei: Chavanges naar Briene-le-Chateau.
Vanwege de grote afstand op een, zoals in de gids beschreven, alternatieve verkorte route. Over asfalt door agrarisch gebied met veel gemaaide bermen en wegwerk. Wel op gewenste plaatsen steeds een goed bankje oid. Hoe dat toevallig zo kan uitkomen lijkt wel sterk, maar het is wel zo! In Briene een flinke zoektocht naar het Office de Tourisme, Ondanks de bordjes moeizaam te vinden en opgenomen in het Napoleonmuseum alwaar de middagpauze tot 15 u. voortduurde maar daarna verstrekten zij ons een geweldig onderkomen: een jachthuisje bij het kasteel bovenaan de berg. Locatie speciaal voor pelgrims, wij waren de enige en konden kiezen waar te slapen en hoe te koken. Boodschappen bij heuse supermarkt en het plaatselijk station bezocht waar alleen nog treinen langsrijden en niet stoppen! 's Avonds lekker buiten eten in een late zon.

4 mei: Briene-le-Chateau naar Dolancour
Op weg naar Dolancour of het verderop gelegen Bar sur l Aube. Het was een
voorspoedige tocht, dus doorgelopen naar laatstgenoemd stadje. Erg levendig. Fraai en (weer) met iets aparts: een gedeelte van de stad was door een soort smalle singelgracht ingekaderd, met kleine brugjes naar de huizen. Bij binnenkomst over de Aube breed uitzicht op de daargelegen Moulin de Marcasselles en de torens van de St Maclou. Verder een groots stadhuis en opgravingen uit de middeleeuwen.

5 mei: Bar sur l'Aube naar Clairvaux.
Voor vertrek op zoek naar info openbaar vervoer: deze streken zijn moeilijk te voet te bereizen als je het weekend in een stadje wilt doorbrengen en niet wil stranden in de middel of nowhere. Bij het Office de Tourisme strandden we voor een gesloten poort, ook na half 10. Geruime tijd verontwaardiging opgebouwd en toen maar vertrokken. Pas 's avonds hoorden we dat het Hemelvaart was dus...(je raakt de tijd een beetje kwijt)
Op weg, Koekoek heel dichtbij en zien vliegen, de Hop gehoord! Bokkenorchis gevonden. (heel pril maar de extreem lange slippen waren te zien) Veel wind tegen en sterk stijgen en dalen door bossen, wijnvelden in akkerland. De verwachting bij Clairvaux was: oud klooster, Bernard van Clairvaux, Kruistochten, en Kartuizer monniken. In werkelijk blijkt binnen het kloostercomplex een grote zwaarbewaakte gevangenis te zijn. Van middeleeuwse resten hebben wij niets gezien, helaas. Wel hadden we een heel aangenaam verblijf in de Fraternite St. Bernard bij 3 wereldse, veelal, voor de gasten, Duits sprekende zusters.En bij de maaltijd waren ook 2 andere Romegangers, 2 vrouwen uit Amerika. Bij het avondeten waren de gesprekken in Frans/Duits/Engels door elkaar.

6 mei. Clairvaux naar Langres
Door de nonnen werd veel aandacht geschonken aan het afscheid.Zie ook de foto. Dan op weg naar ? ..Omdat we het weekend in een stad willen zijn hebben we besloten de routeplanning te wijzigen. Daarom niet naar Chateauvillain maar naar Bricon vanwaar volgens onze internet waarneming een trein naar Chaumont zou gaan. Wij op weg via de de oorspronkelijke Sigeric route uit de 10e eeuw, nu een provinciaal weggetje parallel aan de spoorlijn Rustig door velden en dorpjes, vooral landschappelijk genietbaar. In Bricon tegen tweeen toch maar eens raad gevraagd bij een winkeltje, hoe het station te bereiken: Station? Het dichts-bijzijnde is Chaumont, 25 km verderop... Gelukkig kwam de jongeman op het idee van de regiobus die over een half uur zou gaan! Hoe kan het zo uitkomen. Bij het station in Chaumont treffen we een Duitse wandelaar naar Santiago, geduldig wachtend op zijn trein die hem zou brengen naar zijn startpunt. Vanwege ziekte was hij enkele weken terug naar huis (Stuttgart) gereisd. En nu weer op weg- een ervaren wandelaar! Wij treinen naar Langres waar de stad een half uurtje bergopwaarts van het station ligt (vanuit het dal niet zichtbaar, waarheen?) dus een flinke klim van 150 meter. Een bastion en een prachtige plaats, waar Denis Diderot (de grote encyclopedist van 18e eeuwse Verlichting) geboren is. Aanvang van een mooi weekend in Langres.

7 mei: Langres naar Tourcenay.
Het is zaterdag dus er wordt nog wel gewnadeld vandaag, de volgende etappe gelopen, nu zonder bagage naar Tourcenay: vanuit Langres ruim 10 kilometer langs het Lac de La Liez en verder door het vlakke bos en veld. Veel vee in de wei, een schapenscheerder, en 3x de Hop gehoord en veel ander vogelgeroep en gezang en talloos bloeiende flora. Aan het einde van de route doorgelopen naar het station van Chalindrey en met de trein terug naar Langres. Dit was wel een prima oplossing die het lopen zonder bagage mogelijk maakt. Heerlijk zo'n dag zonder pak op je rug!
Maandag treinen we weer terug naar Chalindrey om vandaar de voettocht weer voort te zetten. Treinkaartje kopen vooraf bleek onmogelijk door een plotselinge stroomstoring op het station. Daarvoor moeten we dus nog een keer terug. Dat nemen we op in onze verdere verkenning van de omgeving op de vrije zondag!

1. Wilma:
    8 mei 2016
    Hoi Rita en Marius
    Wat is het leuk om jullie verhalen te lezen
    Bijzondere bloemen en vogels. tja ik ken de HOP alleen als plant haha
    Weer iets bijgeleerd!
    veel plezier ik lees jullie wel weer binnenkort
    Groetjes Wilma v E
  2. BCREMERS:
    9 mei 2016
    verslag gelezen. het schijnt nu te lukken met reageren, ik heb het nog op de Facebook gezet, zijn jullie nu in Luxemburg/ Leuk om de hop te horen, en al die bizondere waarnemingen. veel groeten Bob ,en
    zet m op.