27 april tot 2 mei

4 mei 2016 - Brienne-le-Château, Frankrijk

27 mei: Chalon naar Chaussee sur Marne.                                                     Weer veel langs een Marnekanaal en velden. Een redelijk saaie tocht en moeie rug en benen (het lijf protesteerde wat). In Chaussee bleek dat het aanbevolen Hotel de Midi net door de eerder ontmoette nederlandse wandelaars "tout complet" te zijn! Paniek. Waarheen? Er bleek nog een hotel te zijn: Clos de Mutigny (zie foto) dus wel van een andere klasse, maar laat ons ook eens luxe doen ...dat kostte wel wat onderhandeling en goede wil want ook dit hotel was bezet maar een personeelskamer werd alsnog voor ons gevonden! Logies en luxe eten. Zo werd deze dag, met de eerste de eerste hagedis en Koekoek, goed afgesloten.

28 april: Chaussee sur Marne naar Vitry-le-Francois.                                          Dit werd een dag waarop alles mee zat: fit en uitgerust, prachtig weer, veel afwisseling van omgeving en waarnemingen: twinkelerende Leeuweriken, roepende Koekoeken, een zoemend koolzaadveld, stammetjes met hoge mosschoentjes en de eerste bloeiende orchissen- lust voor oor en oog. NB. het gezoem bij het koolzaad was geen verre autoweg (zoals wij dachten...) maar de aanwezigheid van vele honderden bijen, hommels en andere gevleugelde! Marius kreeg er een Guido Gezelle gevoel van.
In Vitry, best een aardige stad maar ook wel wat treurig door de vele lege en gesloten winkelpanden. Iets wat zich in Nederland ook begint af te tekenen...
Stop in Hotel Au Bon Sejour

29 april: Vitry-le-Francois naar Saint-Remy-Bouzemont.
 KOUD! In aanvang mooi langs de Marne maar vervolgens door wijdse, winderige open velden. Eindeloze grindwegen door heuvelig land. Bijzonderheid was het zien van een heuse Ja-knikker, een Frans aard-olie veld temidden van de koolzaad-slaolievelden, apart hoor.
Gelukkig werd een warm pension gevonden in zeer oude (250+ jaar) vakwerkgebouwen met een wel zeer aparte hospita met gebruiksaanwijzing. Later ging de hemel nog verder open bij het luisteren naar Bruckner's 9e (dat scherzo!) op de mp3.  Alles goed.

30 april: Saint-Remy-Bouzemont naar Outines.                                                Rita werd wakker met stekende rugpijn! Leek uit het niets te komen behalve misschien door de dwangbuis van het strakke beddegoed? Zouden we hiermee wel verder kunnen? Voor de eerste keer werden wandelstokken te hulp geroepen. Wat een oplossing die steun bij het lopen door een moerassig gebied. In een laag tempo werd zo Outines bereikt waar we op zoek moesten naar het logement Dor o Der. Wij strandden bij het prachtige monumentale kerkje (St. Nicolas) en werden daar weer door de huisbaas opgehaald.
We hoefden dus gelukkig niet door de regen terug te strompelen...Vanaf dat moment kon rust intreden: zondag de 1e mei was al als rustdag gepland, daar geen grootse 1 mei viering maar wel een Brocante die enigszins in het water viel, wel chocomel, en warme wafels. De gastvrije waard en waardin met wie we (= Rita) ons tijdens alle maaltijden in het Frans onderhielden, hebben toch het uitrusten compleet gemaakt. De heilzame werking van een rustdag was duidelijk en zo.

2 mei. Outines naar Chavanges.                                                                      Een korte en mooie tocht. De lente zet door en wandelen is een feest: broekspijpen inkorten, jassen en truien uit. Genieten. Voortreffelijk onderkomen met een vriendelijke en welbespraakte gastvrouw. Bleek verder goed op de hoogte rond de Pelgrimages. Leuke waarneming: naast ons verblijf in een een leegstaande pand 2 bijennesten in de gevels! Nog een bijzonderheid, we zijn in een streek met veel plassen en meren. Het grootste meer in de nabijheid Lac du Der blijkt geen natuurlijk meer te zijn maar is zo'n 50 jaar geleden aangelegd als waterreservoir voor Parijs. Hiervoor moesten drie dorpen 'verdrinken'! Bizar. Het is nu wel een bijzonder natuurgebied, belangrijk voor de vogeltrek bv van Kraanvogels.

1. Son:
    4 mei 2016
    leuk om elke keer jullie nieuwe verslag te lezen!
  2. Wilma Nota:
    4 mei 2016
    Mooi om jullie zo te kunnen volgen Rita en Marius.
    Rita, blijf de stokken maar gebruiken op je tocht om je rugproblemen te beperken. Zo sprak de ervaringsdeskundige.
  3. Ina jurgens:
    4 mei 2016
    Succes! Kleine pijntjes horen erbij en gaan vrijwel altijd weer over
  4. Selma:
    7 mei 2016
    Leuk hoor. Inmiddels weer wat meters gemaakt :)
    Mam hoe is het met je rug? XX