Dag 6 in Rieti

13 september 2018 - Monterotondo, Italië

Heerlijk gevoel, zo een vrije dag, alle gelegenheid om te herstellen. En er is genoeg te zien op zo een dag.

Vlak bij het hotel ligt het geografisch middelpunt van Italië en daar wordt genoeg aandacht aan besteed. Leuk idee, aan alle kanten dus evenveel Italië om je heen.     Bij het bezoek aan de Franciscus kathedraal van Rieti werden we al vrij snel meegelokt door een man die ons de Romaanse crypte wilde laten zien en ons op boeiende manier op vele bijzonderheden wees en erover vertelde. Zo vergezelde hij ons door de hele kerk en eromheen en wist hij toegang te krijgen tot het bisschoppelijk paleis dat in de dertiende eeuw ook een pauselijke residentie was. Er gingen deuren voor ons open die anders gesloten bleven. We zouden een romdleidibg door heel Rieti hebben gehad als we na verloop van tijd niet hadden aangegeven dat het zo wel genoeg was. Hij verkocht ons tenslotte nog een mooie tekening van eigen hand, waarmee we een leuk aandenken hebben aan deze gids.  Zo hebben we de stad verder verkend en ons smiddags op een mooi plekje langs de rivier met een boek op een bankje genesteld. Dat voelde goed, want het griepje dat al een paar dagen in mij broeide begon heviger te worden. Ik was niet meer vooruit te branden, eten drinken was ook niets, zitten lezen ging me wel goed af. En dat helpt, ik zou de volgende morgen als herboren wakker worden.