Deel 1 Vanaf Canterbury

13 april 2016 - Den Bosch, Nederland

Het eerste gedeelte van de Via Francigena hebben we gelopen in mei 2015.. Een korte samenvatting:

25 mei 2015 de eerste etappe Canterbury - Dover. De dag tevoren werden we door een enthousiaste hostess van de prachtige  Canterbury Cathedrale gefotografeerd bij de Via Francigenasteen. Een mooi startbewijs. Aan het English breakfast in het Pilgrims Hostel hadden we voldoende om tot het avondeten in Dover toe te kunnen. De Lighfoot Guide blijkt tijdens de wandeling een goede routebeschrijving door de mooie heuvels van Kent te zijn. Een aangename tocht. Als afsluiting nog eenmaal traditioneel Engels eten: fish and chips met uitzicht voer Het Kanaal.

26 mei. Bij de ferry naar Calais werden we verrast door enorm strenge controle en bagage- en body checks en alle rituelen daaromheen  Je mag nog blij zijn dat je het land weer uit mag!  Na aankomst in Calais moesten we een keus maken uit 2 routes naar Guines. Er loopt een mooie route langs de kust door de duinen en langs het strand. Maar de herinnering aan de vluchtelingenkampementen die we op de heenweg al hadden gezien maakte de keus niet moeilijk: deze ellende en primitieve chaos had voor 1 keer al voldoende indruk gemaakt, niet nog een keer. De weg langs een kanaal tot aan Guines liep prima.

27 mei. Lange wandeling naar Tournehem sur la Hem door prachtig landschap met orchideeën, leeuweriken en kieviten. Een aangename verrassing want de verwachting van de omgeving in noord Frankrijk was weinig positief. Dat valt dus 100% mee.Gelukkig kon het plaatselijke hotel na veel zoeken nog een annulering vinden en ons dus een kamer bieden te midden van een enigszins luidruchtig Belgisch senioren-wielergezelschap.

28 mei Een wat saaie tocht naar Wisques door eentonig agrarisch gebied. Aangekomen bij de Abbaye Saint Paul begon een oefening in geduld.Toen de ene Pere Portier was afgelost door de andere Pere Portier die ons beloofde de Pere Hotelier te waarschuwen bracht deze ons na 2 uur wachten naar een groots pelgrims onderkomen. Met ruimte voor wel 10 pelgrims maar nu voor ons alleen!  De avondmaaltijd blijkt nog een groot probleem: niets te koop in het dorpje, wel een hotel restaurant. Maar dat heeft nog veel praten en aandringen gekost om toegelaten te worden: alleen voor keurige hotelgasten. Er werd besloten ons niet uit te hongeren en we kregen een tafeltje!!

29 mei Op pad om een ontbijt-mogelijkheid  te zoeken en deze gevonden bij een plaatselijke horecagelegenheid zo ongeveer halverwege de geplande route. Gelukkig liep het eerste gedeelte van het pad door een aangenaam bos, zo konden we na het ontbijt wel verder langs de weg naar Thérouanne. Dit is een wat levendiger stadje met een specifiek pelgrimslogement met Via Francigena uithangbord. Dit moest het eindpunt van onze trektocht worden omdat vele volgende etappes geen aansluiting meer gaven op openbaar vervoer. Nu de vakantiedagen ten einde liepen moesten we uitzicht op vervoer naar huis hebben dus de tocht voor dit jaar afsluiten.

Deze wandelweek zou ook een testcase zijn voor onze wandelconditie. Het herstel van doorgemaakte ziekte van de afgelopen jaren blijkt de belasting van langere wandeltochten weer mogelijk te maken. We houden het plan vast om de Via Francigena in 2016 voort te zetten, van Reims tot Rome!!