15 mei tot 17 mei

18 mei 2016 - Pontarlier, Frankrijk

15 mei, Besancon.
De ochtend begonnen met het bijwerken van het reisverslag. Het goede voornemen om dit dagelijks te doen was al vele dagen niet uitgevoerd, dat levert dus nogal extra werk op. Maar met de foto's erbij en de beschikking over goede wifi kon het eindelijk gepubliceerd worden.
Daarna de stad bekeken en de citadel beklommen. Splendid view op stad en en een prachtige draak bij de citadel. Geboortehuis van Victor Hugo bezocht, dat geeft behalve een beeld van het ontstaan van de Klokkenluider van de Notre Dame en Les Miserables een duidelijke uitleg over de aard van de sociale bewogenheid van deze schrijver. En nog wat fraaie resten uit de Romeinse tijd.
Tot slot hebben we gezocht naar de busverbinding om de eerste ferme klim van de volgende etappe te omzeilen (tip uit de wandelgids). Nou, die bus ging niet of alleen 2x in de middag als je ervoor belde! Het openbaar vervoer werkt hier anders dan in Nederland...

16 mei, Besancon -  Ornans.
Geen bus dus, dus de hele route gelopen. Allereerst een enorme klim vanuit de stad naar de Chapelle des Buis met weer een uitzicht op Besancon en de citadel vanaf de andere kant. Prachtig. En naar het Monument de Liberation.
Een mooie maar wel erg lange tocht doordat routemarkering en beschrijving niet overeen kwamen. Als je dan de markering volgt loop je van de kaart af en vind dan de weg maar terug... Gelukt met de off-line Gps tegen verwachting in toch nog in Ornans gekomen (langs de autoweg en tenslotte langs een mooie voormalige spoorweg). Onderweg nog wel verschillende bijzondere planten gezien zoals de Eenbes. Net in Ornans kwam de hoteleigenaar ons al per auto tegemoet: het hotel was al afgesloten met met een code konden we naar binnen. Ornans is een prachtig stadje dat we gelukkig de volgende dag nog goed konden bekijken.
We zijn nu al aan onze 4e week begonnen en constateerden dat we eigenlijk nog geen grote vakantiedip hebben gehad: iedere dag wel een klein dipje of tegenvaller, (zoals 15 kilometer omlopen) maar dat voorkomt de grote dip kennelijk. We zijn nog steeds vol goede moed en inzet.

17 mei: Ornans naar  Mouthier haute Pierre.
Er lag een relatief korte etappe voor ons, dus voldoende tijd om in Ornans rond te kijken. Mooie oude huizen aan de rivier en enkele opvallende sculpturen gezien.
Kort na de start van de wandeling ontmoetten we een andere Nederlandse pelgrim die 4 weken geleden in Cantetbury was begonnen. Hij gebruikt de routegids De weg der Franken, waarbij ook een gps kaart gebruikt kan worden. Ziet er ook wel handig uit, maar wij blijven over het algemeen tevreden met onze Lightfoot guide. Een eindje samen op gewandeld en toen weer ieder zijns weegs. We zullen elkaar zeker nog wel vaker tegenkomen!
De route naar Mouthier was geweldig mooi. In het rivierdal was te veel te zien om op te noemen. Er komt zo een overweldigend zicht op de Jura aan: groots met rotsen, kloven, bossen en hoogtes. Het was een heerlijke ontspannen tocht (op een griezelig steile afdaling na!!) Een tegenvaller moet er wel zijn op een dag, en dat ging om het hotel waar we naartoe wilden. Dat was toevallig op deze dinsdag gesloten! Hoe bedenk je het. Veel oplossing was er niet, we moesten 3 km terug naar het vorige dorp. daar konden we nog wel terecht bij een zeer eenvoudig hotelletje met goed eten. En zo komt alles weer op z'n pootjes terecht.

1. Marjolein:
    Klinkt goed allemaal!
    Ik vind dat jullie de blog erg goed bijhouden, ik liep meer achter met lezen dan jullie met schrijven :-)
    Op naar de volgende kilometers!
  2. Ina jurgens:
    Hallo lopers,
    Jullie verhaal is erg herkenbaar voor mij. 's Morgens vol goede moed op weg, 's middags blijkt dat niet alles klopte; andere/zwaardere weg, geen slaapplek waar er wel een zou zijn. Maar dan 's avonds, als je een bed hebt bemachtigd en je hebt lekker gegeten dan ziet de wereld er weer heel zonnig uit!
    Succes,
    Ina J
  3. BCREMERS:
    19 mei 2016
    in buitenland rijden de bussen veel minder, dat wist ik wel. met gidsje\boekje de wegen uit knobbelen lijkt me veel leuker dan met gps.
    trefwoorden. onderweg opschrijven vergemakkelijkd het verslag schrijven mogenlijk. houdoe[ ps we hebben een nieuwe bisschop. maar dat zal jullie mischien ontgaan zijn-Houdoe-Bob.
  4. Wilma:
    19 mei 2016
    Wauw.... wat een mooie draak daar onderweg bij Besancon.
    Het ziet er allemaal heel bijzonder uit en luistert, leest naar meer!
    Groet Wilma v E
  5. Selma:
    20 mei 2016
    Wat leuk zeg! Duidelijk beeld met verslag van jullie belevenissen. Zo maken wij het ook een beetje mee. Papa wel een beetje dun aan het worden, of lijkt dat maar zo? Slaap lekker! Xx