Terugblik

28 september 2018 - 's-Hertogenbosch, Nederland

Zo, het zit er weer op de wandeltocht en een staartje verblijf in Rome. Dan is het na een week goed om eens terug te kijken en de balans op te maken.

In totaal 225 km (+ een heleboel meer door verdwalen en omlopen) in 14 dagen. Het was er mooi, de naruur, de uitzichten, de historische stadjes, de rust. Prachtig, genieten. Het was leuk om van tijd tot tijd andere wandelaars tegen te komen en vooral de goede zorgen in de overnachtingsadressen, soms echt verrassend. En eindelijk eens vaak italiaans kunnen praten omdat er niet direct wordt overgeschakeld op Engels. Wat minder beviel ons de hoeveelheid Franciscus-kloosters waar we via de route naartoe geleid werden en waarvan maar een enkele een echt bezoek waard was.

Wat ons wel echt wat is tegengevallen was de zwaarte van de tocht. Het lopen op smalle en erg steile paden vraagt zoveel aandacht en voorzichtigheid dat er te weinig oog voor de omgeving overblijft. En fysiek was het klimmen en dalen ook best pittig. Dat kostte ons meer moeite dan bij de Via Francigena en de tocht naar Bari. Of deze tocht zwaarder was door het terrein en de paden of dat het voor ons moeilijker wordt met het stijgen der jaren.....  wie zal het zeggen. Wel een gegeven om rekening mee te gaan houden. Dus misschien toch maar georganiseerd, met bagagevervoer !

En wat Rome betreft: we hebben weer genoten van deze heel bijzondere stad waar zoveel moois te zien en beleven is. En we zijn er weer in geslaagd om voor ons nieuwe plekken te ontdekken. Je raakt er eigenlijk nooit uitgekeken. Toch was het gevoel bij vertrek deze keer dat het voorlopig wel genoeg was: te druk, teveel souvenirwinkels en te veel schreeuwerige fast-food restauraants, te overheersend toerisme. Volgende keer een andere culturele afsluiting na het wandelen denk ik nu.

Tot slot wil ik alle lezers en in gedachten "meelopers" hartelijk  bedanken voor de vele reacties. Dat houdt het schrijven van een blog extra leuk. Misschien allemaal weer tot volgend jaar.

1. Julia:
    28 september 2018
    Welkom in Den Bosch....
  2. Wilma:
    29 september 2018
    Het was leuk jullie reis mee te beleven via je verlagen die erg leuk zijn geschreven.
    Bedankt daarvoor en tot ziens !!