De laatste 100 km

13 oktober 2019 - Viterbo, Italië

7 oktober Viterbo-Vetralla

Beetje raar gevoel, nog maar vijf dagen! Het lijkt alsof we al heel lang onderweg weg zijn en toch is het heel snel gegaan. Vanmorgen eerst nog wat in het mooie Viterbo gekeken en toen op pad. En dat pad was het eerste stuk ook heel bijzonder, een weggetje tussen metershoge rotswanden, soms weer helemaal overgroeid met boomtakken.

Op weg naar Vetralla

Op sommige plaatsen waren grot-ingangen zichtbaar, waarschijnlijk in gebruik geweest bij de Etrusken. Daarna kwamen we in groot agrarisch gebied, velden vol met diverse kolen, er stonden er wel miljoenen. Ook hebben we gezien hoe de olijven geoogst worden, door machines met grote ronddraaiende borstels. De vruchten worden ahw uit de boom geveegd en opgevangen op grote netten op de grond.

Olijvenoogst

De oogst is volop aan de gang. Van het stadje Vetralla kon ik me niets meer herinneren van vorig bezoek. Ook nu we er zijn roept het niets meer bij mij op. Marius wist nog wel wat plaatsen te herkennen. De omgeving ziet er ook nogal verwaarloosd en rommelig uit, niet echt een aanrader om naartoe te gaan. Zelfs de grote kerk is kaal, met rammelende ramen van de wind. Op het eerste het beste terras bij aankomst zagen we medepelgrim Hans weer, leuk om elkaar zo dagelijks te ontmoeten, tijdens of na de wandeling.

8 oktober Vetralla-Sutri

Wat een heerlijke wandeling was dat, volop genieten. Prima wandelweer en een prachtig landschap om je heen. Eerst door vele kilometers hazelaar-plantages op weg naar het stadje Capranica met geweldig mooie straatjes en hoekjes in de oude borgo. Dan nog even wat "Nutella"bosjes totdat er een natuurgebied komt met een ongelooflijk mooi bos, geheel doorsneden doot een beek (die we ook een paar keer moesten oversteken). Door zo een gebied wil ik nog wel een paar uur blijven lopen. In Sutri hebben we een picknickplek gezocht voor de lunch. Het park rond de Etruskische en Romeinse monumenten was hiervoor heel geschikt. Er is een amfitheater te bezichtigen en een necropolis, grotten als grafmonument uit de tijd van de Etrusken.  De aankomst in het besproken appartement was helaas wat teleurstellend.  De internetverbinding was volledig uitgevallen en door wateroverlast thuis woonde de gastheer zelf ook zolang in het appartement. Niet zo fijn voor de privacy. Gelukkig konden we 's avond s in het restaurant wel gebruik maken van de wifi en tussen de gangen door de overnachting voor morgen booken. (met wifi). Twee dagen gedwongen off line is toch niet meer van deze tijd. Het B&B was verder wel oke, ook door de erg leuke hond! Ontbijt ook goed, al met al....

9 oktober Sutri-Campagnano di Roma

Wat is er toch veel moois te zien als je wandelt. Goed, het begin van deze route langs een te drukke autoweg was wel overleven, maar de rest van de dag werd dat ruimschoots goed gemaakt. Eerst al een vos die het pad overstak, verder zijn er nog zo veel sprinkhanen, kevers, hagedissen en vlinders (ook een koninginnepage), het bruist nog van het leven overal om je heen. Heel leuk was het ook om te zien hoe een kudde schapen door enkele koereigers werd ontdaan van ongedierte in de vacht. De reigers gaan op de rug van het schaap zitten en pikken daar de insecten uit. De aanwezige herdershonden laten de vogels gewoon met rust. Tot nu toe kende ik die ,,poetsvogels" alleen uit natuur -documentaires. En ook de flora heeft nog steeds veel te bieden, vooral de nog volop bloeiende cyclamen in alle bosachtige gebieden, verder grote bossen vlasbekjes, karwei en alle andere najaarbloeiers. Dat alles nog half oktober! En dan zijn er nog de prachtige oude stadjes waar de route langs voert. Maar ja, het is nog maar 1 dag met een natuurgebied en daarna de laatste dag door de voorsteden van Rome. En dan is t wel mooi geweest!

10 oktober Campagnano di Roma-La Storta

Ja, het wordt wel eentonig, maar ik blijf t toch zeggen hoor: het was weer fantastisch mooi deze wandeling. Bijna helemaal door natuurgebied Parco di Veio. Toch nog veel afwisseling in het gebied, soms prachtig natuurlijk bosgebied met beekjes, dan weer een deel hoogvlakte, graslanden enz. Vooral in het laatste deel veel gevonden restanten uit de tijd van de Etrusken. De route komt ook door het stadje Formello met een heel mooi bewaard gebleven historisch centrum. Hier is ook een expositie van overblijfselen uit de romeinse tijd. In een oude toren  bevindt zich de ,,Via Francigena trap": op alle treden staan namen van etappeplaatsen van de route van Calais tot Rome.

De trap in Formello

Een heel leuk herinnering voor pelgrims die de hele route gelopen hebben. In La Storta hadden we pech. We dachten gewoon weer terecht te kunnen in het kloosterhotel van de Zusters aldaar, maar dit bleek in zijn geheel afgehuurd te zijn voor een groep Nederlandse jongeren. Geen plaats voor pelgrims in de herberg. Gelukkig vonden we een hotel een eindje verderop aan de Via Cassia. Bepaald niet de ideale plek om te verblijven. De hele omgeving is van een onovertroffen lelijkheid, rommelig, vies, afgetrapt. Autoreparaties, budget winkels, tankstations en noem maar op. En heel veel verkeer. Allleen al het vinden van een eetgelegenheid was een hele opgave. Morgen lopen we een groot deel van deze lelijke weg weer af naar Rome, dat is alom bekend en dat hoort er gewoon bij. Even doorbijten op de laatste dag.

11 oktober La Storta-Rome

Met gemengde gevoelens begonnen we aan deze dag. We gaan dan wel naar Rome, het einddoel van de hele tocht, maar dat betekent ook dat het dan echt voorbij is. En, best fijn om weer naar huis te gaan, maar ik wil ook nog wel een poosje doorwandelen. Met die overwegingen op pad dus. Het lange deel langs de weg is een beproeving: zo druk en lawaaiig, zo rommelig met alle afvalcontainers die er staan en ook zo gevaarlijk soms. Wat een verademing als je dan eindelijk van af mag, een uur lang door een natuurpark waar het stil is en je slechts één keer iemand tegenkomt. Als je er dan weer uit komt en door een eerst rustige woonwijk wordt geleid naar de superdrukke Via Trionfale (wat een prachtige naam voor deze lelijke drukke verkeersweg richting stad) dan weet je wel weer waar je bent. Al in Rome!! Pas bij de ingang van het park van de Monte Mario valt alles van je af. We zijn er bijna, straks het punt met het geweldige uitzicht op Rome en de Sint Pieter.

De koepel

Toen we dat punt bereikten troffen we alweer het ouder Zwitserse echtpaar dat we al zo vaak hadden gezien. Het is hen toch gelukt om Rome te halen op hun manier, wandelend en bussend. We hebben elkaar gefeliciteerd met de prestatie en samen van het uitzicht genoten. En dan de berg af, naar het Sint Pietersplein, toch altijd een overrompelende ervaring, de grootsheid en de schoonheid. En de beloning en trots dat je de hele tocht gemaakt hebt.

We zijn er!

De laatste stempel voor ons pelgrims-paspoort moesten we halen in een gebouw buiten het Plein. We kregen er ongevraagd ook weer een Testimonium bij, daar is nu gelemaal niets ceremonieels meer bij. En daarna op weg naar het hotel, hoewel nog ver weg toch maar lopend. We zijn in Rome en willen dat dan ook zo veel mogelijk beleven. Druk maar niet zo hinderlijk als de vorige keren. Halverwege gebeurde iets wonderlijks, bijna niet te geloven: we werden vanuit een bar teruggeroepen door de Bossche pelgrim Hans. In een miljoenenstad tussen alle toeristen kom je ineens een bekende tegen. Ik ben benieuwd wie we nog meer gaan zien.

1. Selma van Gelder:
    🥇Winnaars! Weer gehaald!!! 👏
  2. Julia:
    Bravo!!!
  3. Son:
    13 oktober 2019
    Alles met plezier gelezen, goede reis naar huis.
  4. BCREMERS:
    13 oktober 2019
    eind goed al goed/weer een mooie reis volbracht/met soms vallen en opstaan.
    groeten Bob.
  5. Simone van der Meij:
    13 oktober 2019
    Wauww wat zijn jullie kanjers. Jullie hebben het weer gehaald. Fantastisch Rita en Marius👏🏻👏🏻. En een prachtige foto van jullie samen bij de fontijn ⛲️ Geniet er nog van en wens jullie een goede reis terug naar huis. 😘🙋🏻‍♀️
  6. Rita:
    13 oktober 2019
    Dank je Simone. Als we thuis zijn kom ik er graag live over vertellen!!
  7. Ine:
    13 oktober 2019
    Tanti auguri Rita en Marius!
  8. Rita:
    Grazie mille Ine!!
  9. Elly van den Heuvel:
    14 oktober 2019
    Gefeliciteerd met het halen van de laatste stempel in Rome! Geweldig!
    En wat is dat snel gegaan! Goede reis naar huis. Pianospel gemist, en daaraan hoor ik wel wanneer jullie weer thuis zijn. Heb genoten van je verslagen en heel wat kennis opgedaan over de natuur.
  10. Peter Lohman:
    14 oktober 2019
    Gefeliciteerd! Met plezier jullie gevolgd en in gedachten meegewandeld. Heel herkenbaar en in te voelen. Mijn a.s. Camino april heb ik geregeld en staat in de startblokken. Jullie voettocht heeft mijn verlangen vergroot. Ik wens jullie nog een aangenaam verblijf in het mooie Rome en een goede reis naar huis. Deze tocht gaat mee terug gaat in jullie rugzakken.
  11. Terese dieden:
    15 oktober 2019
    Gefeliciteerd Rita en Marius. Weer een prachtige tocht gemaakt en de verhalen zijn heerlijk om te lezen. geniet van Rome en goede terugreis. Lieve groet, terese
  12. Marianne en Toon:
    15 oktober 2019
    Alle wegen leiden naar Rome ,zegt men altijd.
    Zo te lezen klopt dat; jullie hebben het gehaald!!
    Bedankt voor het mee mogen reizen. Was erg leuk om jullie avontuur te kunnen volgen.
    Groetjes,Toon& Marianne
  13. Marianne benders:
    17 oktober 2019
    Geweldig dat jullie het weer gehaald hebben . Verhalen met plezier gelezen . Fijne tijd in Rome .
  14. Roos van Breugel:
    17 oktober 2019
    Gefeliciteerd! Heb met veel plezier jullie mooie reis meegelezen , bedankt !
    Groetjes Roos
  15. Myra Huizinga:
    21 oktober 2019
    Nou, dit is wel een hele late reactie van mijn kant, sorry!
    Het is inmiddels 20 oktober, dus ik denk dat jullie misschien wel al terug zijn!
    Fantastisch dat jullie het gehaald hebben, veel indrukken hebben opgedaan, was leuk om te volgen, waarvoor dank! Nu maar weer wennen aan ons kikkerlandje, herfst begonnen en een beetje uitusten!? Dit neemt niemand jullie meer af! Heb je wel gemist Rita, maar de sopranen komen nog eeeeen stem tekort............Liefs