Achterhoek, Gelderse poort en Maasterrassen

24 september 2020 - Vorden, Nederland

20 sept. Holten-Vorden.  Met de eerste trein op weg, terug naar het Pieterpad. Wat lekker rustig in de zondagtrein, dan kan je flink wat lezen op zo n lange rit. Nu konden we om 10.00 u. beginnen aan een flinke wandeling van 28 km. Met prima wandelweer en een fijne omgeving. Mooi kleinschalig agrarisch landschap met houtwallen, karakteristieke boerdetijen en leuke wegjes, afgewisseld met prachtige landgoederen en bossen. Een heerlijke wandeling die slechts een keer werd verstoord door een onaangename routewijziging. We hadden al een pijltje genegeerd dat helemaal de verkeerde kant uit leek te gaan maar werden een heel eind verderop toch geconfronteerd met een grondeigenaar die het pad tot verboden gebied had verklaard. Er waren twee opties, de ene was een heel eind omlopen mbv gps, de andere was helemaal teruglopen naar het pijltje en omlopen naar de oorspronkelijke route. We kozen voor de ene omdat Ik teruglopen altijd wil vermijden. Beide omwegen waren ongeveer even lang maar de onze ging nu over een weg die de zondagse motorrijders ook graag nemen. Minpuntje. Maar als beloning kwamen we toch in het mooie landgoed waar we de route weer bereikten. De naderende herfst wordt zo langzamerhand zichtbaar, de kleuren in het landschap veranderen, de bladeren vallen. De grote hoeveelheden paddenstoelen zien we in dit gebied niet meer, misschien te droog. Wel eindelijk een groepje echte vliegenzwammen, die hadden we tot nu toe gemist. We eindigen op een terras in Vorden en hebben al heel snel een volgend gastadres gevonden. Dat geeft moed.

21 sept. Vorden-Zelhem.  Wat is het toch leuk om op zoveel verschillende gastadressen te komen: telkens heel andere huis, met kleine logeerkamer of een grote luxe slaapkamer met tv, steeds goede bedden en een fijne douche en altijd gastvrijheid van heel verschillende gastvrouwen. Een aantal van hen zullen ook heel lang in herinnering blijven. Zo ook vandaag. Het huis gaf al zoveel moois te zien: bijzondere keramiek  voor het raam, veel mooie schilderijen en in de zithoek voor de gasten lagen mooie fotoboeken van oa fietstochten naar Rome enz.Veel om over te praten met de gastvrouw. Maar helaas was zij plotseling zo verkouden geworden dat de vereiste 1,5m afatand gesprekken behoorlijk beperkte. Iig had zij de fietstochten en alle schilderijen zelf gemaakt als amateur. Echt heel erg de moeite waard, weer een gastvrouw om te onthouden! De wandelroute van vandaag was van hetzelfde soort als gisteren met landgoederen en bossen, boerderijen en opnieuw heerlijk wandelweer. Veel koeien in de wei, meest met voldoende kans om in de schaduw te liggen onder bomen in de wei. Verder is het overal heel rustig, de grote aantallen recreatie-fietsers en wandelaars zijn verdwenen. Voor ons zit nu alles mee, echt relax vakantie. Zelhem is een onverwacht leuk en levendig dorp meg veel winkels en veel druk bezette horeca. We hadden ruime keus in restaurants.

22 sept. Zelhem Braamt. Het is alweer een prachtige wandeldag, windstil, fris is de vroege ochtend maar tegen de middag wordt het weer bijna s zomers. We kunnem heel rustig aan doen, de tocht is niet zo lang en we zullen al vroeg aankomen. Opvallend was dat deze etappe ongeveer alle landschappen liet zien in een paar uur tijd:eerst agrarisch (mais en koeien) alweer een prachtig kasteellandgoed, bos en tenslotte een nat poldergebied met brugjes en vlonderpaden. Ons gastadres in Braamt is een verbouwde aangepaste boerderij die dagelijks wel 10 gasten kunnen ontvangen. Eenvoudige kleine kamers, prima sanitaire voorzieningen en een gastenterras dat tussen de koeienstal en de koeienwei lag. Er was zelfs een warme-maaltijd mogelijk maar wij hadden al aangegeven graag in het nabijgelegen Zeddam te gaan eten, toch nog even van het erf af. Vlg de gastboer waren daar vele eetgelegenheden. Hij was echter wel vergeten te vermelden dat de meesten daarvan op dinsdag gesloten zijn, ons rondje door het dorp leverde dus niets op. Gelukkig was er aan de rand  van het dorp een hotel-restaurant waar we heel lekker gegeten hebben.

23 sept. Braamt-Millingen. Het verblijf bij Willem en Yvonne zoals ons gastadres heet was echt een ervaring. De "eetzaal" was in de koeienstal, door een glaswand gescheiden van de koeien. Leuk gezelschap bij je ontbijt! Geweldig leuk verblijf. De tocht naar Millingen waa eveneens geweldig. We liepen al snel grote mooie bossen in die rijk voorzien waren van heuvels en heuveltjes. Dat gaf een vertrouwd vakantiegevoel, zo een beetje op en neer. Deze dag was de eerste keer dat we regelmatig een andere wandelaarster tegenkwamen die het hele Pieterpad aan het lopen was. Andere keren zagen we alleen incidentele wandelaars. Misschien komt deze ontmoeting de komende dagen nog terug. Boven op de Hulzenberg staat een houten toren van 21m hoog. Dat geeft een enorm ver uitzicht over de wijde omgeving bij helder weer. Vandaag was het helaas niet zo helder maar het zicht was toch  bijzonder. We liepen ook weer door een prachtig landgoed met het kasteel Slangenburg. Daar maar eens neergestreken op bet terras voor de koffie. Na de bossen gingen we de grens over, jawel, toch nog in het buitenland geweest dit jaar. De route ging nl wat heen en weer tussen Duitsland en Nederland, helemaal grenspad. En zo kwamen we in het Rijngebied terecht, regelmatig langs de Bovenrijn, langs steenfabrieken en uiterwaarden. Een naar stuk over de Rijndijk met veel verkeer. Dat hield pas op in het stadje Tolkamer waar een heus  cafe de nodige rust en ontspanning bracht. Zoveel ontspanning dat we eigenlijk iets te lang bleven zitten en vervolgens flink door moesten lopen om op tijd bij de pont naat Millingen te zijn. Om dat nog wat moeilijker te maken ging het ook nog eens regenen toen we door de uiterwaarden liepen, dat zorgde voor extra vertraging. Maar gelukkig hebben we het met stevig doorstappen toch nog gehaald en konden we in Millingen naar ons gastadres. Daar kwam als verrassing toevallig ook de eerder ontmoetten medewandelaarster overnachten.

1. Julia:
    25 september 2020