Dag 14. Monterotondo naar Monte Sacro

17 september 2018 - Rome, Italië

Om de stad uit te komen moesten we weer even een eindje terug door het centrum. Toen we ons verderop wat stonden te oriënteren gebaarde een mevrouw dat het hier a sinistra dopo a destra en al dritto, al dritto, al driito was a Roma. Dus eigenlijk zoiets als de hoek om en dan alsmaar rechtdoor. En daar kwam het ook wel een tijdje op neer maar dan leuker. Het was een heel aardig wegje, heuvelde wel nogal op en neer en kwam tenslotte bij een "natuurreservaat". Het was een aardig gebied om door te wandelen met heel bloemerijke bermen maar een eindje daarbuiten was het nogal saai en eenvormig. In de berm zagen we oa kruidvlier, mirabilis (=nachtschone) , rozet van mariadistel, wilde peen, cichorei, nachtkoekoeksbloem, gele alant, teveel om op te noemen. Na dit mooie gebied werd het wel heel duidelijk dat we Rome naderden: de verrommeling en vervuiling nam met de kilometer toe.

Bij een bar net voor de ringweg om Rome spraken we nog 2 Italiaanse pelgrims die vanaf Assisie nu ook bijna bij hun doel waren.

Ons doen van een klooster op de Monte Sacro, een Romeinse heuvel zo een tien kilometer voor het centrum van Rome. Maar op het oog al helemaal Rome. Goed, dat klooster hebben gevonden, maar de nonnen die daar een jaar geleden nog pelgrims opvingen voor een laatste overnachting van hun tocht waren verhuisd en het klooster was veranderd in een soort verpleeghuis. Dat werd dus nog even zoeken, dit was niet direct een wijk waar de hotels e.d. voor het oprapen liggen. We vonden er een met een hoop sterren waar we, tegen onze verwachting in, terecht konden in een soort reservekamer (met een jaccuzi die t niet doet, geen stop in het bad, een knipperlamp in de badkamer en een lamp die je s nachts niet uit kan zetten). Veel schijnbare luxe maar verder wel goed. Morgen kunnen we onze tocht voltooien.

1. Julia:
    17 september 2018