Arrivederci Roma!

2 augustus 2016 - Rome, Italië

28 juli: vertrek uit Rome

Jaren lang naar uitgekeken, 3 maanden lang naartoe gelopen en 4 dagen lang doorheen gewandeld en gekeken. En nu gaan we het weer verlaten, in 2 etappes terug naar huis.
We hebben de stad heel intensief doorkruist om toch veel te kunnen zien. En we hebben heel veel moois gezien en beleefd. En we hebben ook gezien en beleefd hoe de stad eigenlijk te vol is. De enorme drukte in metro's en bussen, de onvoorstelbare hoeveelheid toeristen bij de trekpleisters en de vele militairen en politie die daar over onze veiligheid moeten waken, dat alles zou je wel minder willen. De markt op de Piazza dl Fiori, het Pantheon, de Piazza del Popolo, het Colosseum en Forum Romanum, overal is het vol. Dan is een bezoek aan de prachtige Protestantse begraafplaats (waar Rome de niet katholieke buitenlandse inwoners en bezoekers begroef, onder wie beroemde Engelse dichters) een verademing van rust. Ook de straatjes in Trastevere waren rustig om door te lopen. En als je rond 9 uur in de rij voor de Sint Pieter staat gaat dat ook vrij vlot en ontspannen. In de kerk is zo overdonderend veel te bekijken, daar moet je dagenlang voor uittrekken om het goed te doen. Voor ons een volkomen toevalligheid was dat juist die morgen de Paus dwars door de kerk liep om zijn audiëntie te ontvangen. Wat ons bij aankomst op het Sint Pietersplein niet was gelukt gebeurde nu, de Paus te zien, vlak voor je neus.
Na bezoek aan de Sint Pieter konden we alsnog naar de Friezenkerk, de Nederlandse kerk net naast het Sint Pietersplein
Daar zijn we naar het koffie-uurtje geweest en hebben verteld over onze tocht. Toen de rector dat hoorde heeft hij alle bezoekers uit de kerk verzameld om aanwezig te zijn bij de uitreiking van de oorkonde. Voor ons een aparte ervaring, zoveel aandacht, dat is heel anders dan het testimonium krijgen in het Vaticaan.
We hebben weer genoten van Rome, van alle bijzondere plaatsen waar we geweest zijn en alles wat we gedaan hebben. Het blijft een geweldige stad om te zijn. Rome, we komen nog eens terug, maar wel in een ander jaargetijde! Arrivederci.

1. Son:
    3 augustus 2016
    Mooi verhaal!
  2. Marianne en Toon:
    3 augustus 2016
    Petje af voor jullie beiden. Heb bewondering voor jullie. Geloof niet dat ik dit ooit na zal doen. Dus fijn dat ik toch een beetje ' mee' mocht lopen. Heb genoten van de verhalen en van de foto's. Behouden thuiskomst!